Studentene fremhevet muligheten til å knytte kontakter og få innsikt i hva ulike selskaper tilbyr som hovedmotivasjon for å besøke spesifikke stands. Populære temaer var fagrelevans, jobbmuligheter og bærekraftige løsninger i bygg- og anleggsbransjen.
BM-dagen 2024 ble en stor suksess med et bredt spekter av studenter og bedrifter samlet. Etter en spørreundersøkelse blant deltakerne kom følgende resultater frem:
Studentene fremhevet muligheten til å knytte kontakter og få innsikt i hva ulike selskaper tilbyr som hovedmotivasjon for å besøke spesifikke stands. Populære temaer var fagrelevans, jobbmuligheter og bærekraftige løsninger i bygg- og anleggsbransjen.
I tillegg synes studentene at muligheten for jobb eller sommerjobb er den største drivkraften for studentenes interesse, tett fulgt av nysgjerrighet rundt bedriftenes virksomhet og faglig relevans
Også en betydelig andel av studentene fant konkrete bedrifter de ønsker å jobbe for.
Tilbakemeldingene fra BM-dagen 2024 viser hva som skaper en vellykket stand. Nemlig imøtekommende representanter, faglig relevans og kreative innslag. Her er de mest populære standene og hvorfor studentene satte pris på dem:
Andre bedrifter som også ble nevnt var Skanska, Multiconsult og Konnekt.
Studentenes tilbakemeldinger understreker at BM-dagen er en viktig arena for både rekruttering og nettverksbygging. Samtidig viser data fra målgruppen at rekruttering til byggenæringen blir stadig mer utfordrende.
For å møte disse utfordringene vil Byggeringen prioritere konkrete tiltak for å opprettholde både kapasitet og kvaliteten på kandidatene som søker seg til næringen. Dette inkluderer målrettet kommunikasjon mot studentene, VGS og ungdomsskoler, systematisk datainnhenting og tett samarbeid med andre aktører i næringen og myndighetene. Sammen kan vi sikre en sterk fremtid for byggenæringen.