1 min read

Studentene sier hva som skaper en vellykket stand på BM-dagen!

Studentene sier hva som skaper en vellykket stand på BM-dagen!

Studentene fremhevet muligheten til å knytte kontakter og få innsikt i hva ulike selskaper tilbyr som hovedmotivasjon for å besøke spesifikke stands. Populære temaer var fagrelevans, jobbmuligheter og bærekraftige løsninger i bygg- og anleggsbransjen.

BM-dagen 2024 ble en stor suksess med et bredt spekter av studenter og bedrifter samlet. Etter en spørreundersøkelse blant deltakerne kom følgende resultater frem:

  • 90% av studentene mente at det beste med BM-dagen var å snakke med bedriftene og få et innblikk i næringslivet.
  • 80% oppfattet bedriftene som imøtekommende, interessante og relevante.
  • 65% fant en eller flere bedrifter de ønsker å jobbe for.
  • 25% vurderer nå konkrete jobb- eller sommerjobbmuligheter etter arrangementet.

 

Studentene fremhevet muligheten til å knytte kontakter og få innsikt i hva ulike selskaper tilbyr som hovedmotivasjon for å besøke spesifikke stands. Populære temaer var fagrelevans, jobbmuligheter og bærekraftige løsninger i bygg- og anleggsbransjen.

 

BM-dagen 2024

 

I tillegg synes studentene at muligheten for jobb eller sommerjobb er den største drivkraften for studentenes interesse, tett fulgt av nysgjerrighet rundt bedriftenes virksomhet og faglig relevans

Også en betydelig andel av studentene fant konkrete bedrifter de ønsker å jobbe for.

 

BM-dagen 2024 (1)

Tilbakemeldingene fra BM-dagen 2024 viser hva som skaper en vellykket stand. Nemlig imøtekommende representanter, faglig relevans og kreative innslag. Her er de mest populære standene og hvorfor studentene satte pris på dem:


  1. AF-gruppen – Ble positivt omtalt for en god tilstedeværelse og engasjerende interaksjon med studentene.
  2. Aase – Satt pris på for kreativitet, samt muligheten til å få et annet perspektiv på bygg- og anleggsbransjen.
  3. Veidekke – Trukket frem for sine flinke representanter som var enkle å snakke med.
  4. Norconsult – Fikk ros for å ha hyggelige og imøtekommende representanter.
  5. NRC Group – Fremhevet for å ha en romslig og komfortabel stand.

Andre bedrifter som også ble nevnt var Skanska, Multiconsult og Konnekt.

Studentenes tilbakemeldinger understreker at BM-dagen er en viktig arena for både rekruttering og nettverksbygging. Samtidig viser data fra målgruppen at rekruttering til byggenæringen blir stadig mer utfordrende. 

For å møte disse utfordringene vil Byggeringen prioritere konkrete tiltak for å opprettholde både kapasitet og kvaliteten på kandidatene som søker seg til næringen. Dette inkluderer målrettet kommunikasjon mot studentene, VGS og ungdomsskoler, systematisk datainnhenting og tett samarbeid med andre aktører i næringen og myndighetene. Sammen kan vi sikre en sterk fremtid for byggenæringen. 

Det beste med BM-dagen er å snakke med bedriftene!

Det beste med BM-dagen er å snakke med bedriftene!

BM-dagen ble mildt sagt en braksuksess i år også, med flere hundre studenter og over 60 bedrifter til stede. I etterkant har vi gjennomført en...

Read More
Studentinnovasjon og Byggeringen

Studentinnovasjon og Byggeringen

Som en respons på behovet for en felles arena for innovasjon innen bygg- og miljøteknikk, har Byggeringen etablert et nytt innovasjonsfagråd. Dette...

Read More
Fagråd for innovasjon: Hvordan bygge sterkere tilknytning mellom næringslivet og akademia?

Fagråd for innovasjon: Hvordan bygge sterkere tilknytning mellom næringslivet og akademia?

Denne høsten ble et nytt Fagråd for innovasjon etablert, basert på ønsker fra både våre medlemmer og ansatte ved NTNU. Målet med rådet er å etablere...

Read More