Innlegget ble først publisert i Dagsavisen.
Når færre unge velger realfag, mister vi grunnlaget for de utdanningene og yrkene samfunnet er helt avhengig av.
Bildet er fra overlevering av oppropet under Arendalsuka. Fra venstre: Stein Windfeldt EBA, Katja Samara Byggeringen, Monica Rolfsen, NTNU, Sindre Lysø, statssekretær AP.
Hva skjer når vi ikke har nok ingeniører til å utvikle forsvarsteknologi, eller nok matematikklærere til å utdanne neste generasjon?
Vi setter landets sikkerhet og beredskap i fare.
Derfor må Norge satse på realfag og teknologi, og vi må begynne nå. Hvis vi venter, risikerer vi å stå uten den teknologiske kapasiteten som holder Norge trygt.
For å hjelpe politikerne i gang, anbefaler vi tre tiltak for en nasjonal realfagsstrategi:
Dette handler ikke bare om å gi næringslivet den kompetansen de trenger. Det handler om samfunnets evne til å stå imot kriser, sikre beredskap og beskytte nasjonen.
Forsvar og beredskap krever stadig mer teknologisk kompetanse og sikkerhetsklarert personell. Vi kan ikke lene oss på at denne kapasiteten skal komme utenfra. Vi må bygge den selv, og gi nordmenn den realfaglige bakgrunnen som trengs.
Dessverre peker pilene nedover. Seks av ti NHO-bedrifter melder at de mangler folk med riktig kompetanse. Innen IKT og tekniske fag står 70 prosent av behovet udekket.
Færre elever velger realfag på videregående, og antallet søkere til lærerutdanning i realfag er halvert på ti år. Norske elever presterer svakere i matematikk og naturfag på internasjonale tester, og flere videregående skoler har sluttet å tilby Fysikk 2.
Når færre unge velger realfag, mister vi grunnlaget for de utdanningene og yrkene samfunnet er helt avhengig av.
Dette er ikke en skjebne vi trenger å akseptere. Danmark har hatt stor suksess med sin nasjonale realfagsstrategi «Teknologipagten» og videreføringen «STEM-agenda 2030». Den har økt interessen for realfag, løftet resultatene i skolen og fått flere kvinner inn i teknologistudier. Nederland har oppnådd det samme gjennom sin «STEM-agenda 2030». De har vist at en helhetlig satsing virker.
Norge trenger en tilsvarende, offensiv og forpliktende realfagsstrategi. Ikke flere utredninger og festtaler fra politikere, men et konkret løfte fra myndighetene om å satse tungt på utdanning, lærere og rekruttering.
En slik satsing må være forpliktende og gjøres i tett samarbeid med både utdanningsinstitusjonene og næringslivet.
Innlegget er signert Geir Egil Dahle Øien (prorektor for utdanning ved NTNU), Katja Samara (leder i Byggeringen), Heidi Fossland (NTNU Energi Transition), Elisabet Haugsbø (president i Tekna), Kjetil Lein (president i NITO), Øystein Eriksen Søreide (adm.dir. i Abelia), Nina Solli (adm.dir. i NHO Byggenæringen), Audun Blegen (adm.dir. i EBA – Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg), Bård Standal (viseadm.dir. i Fornybar Norge), Harald Solberg (adm.dir. i Norsk Industri), Øyvind Husby (adm.dir. i Tek Norge, tidligere IKT Norge), Guro Rørvik (leder Nasjonalt senter for realfagsrekruttering), Geir Bjørkøy (styreleder i Vitensenterforeningen) og Elisabeth Brattebø Fenne (direktør Arbeidsliv, Offshore Norge).