Årlig gjennomfører vi en spørreundersøkelse blant ferdigutdannede byggingeniører (både bachelor og master) for å hjelpe oss med å forstå og tilpasse oss de stadig skiftende rekrutterings- og karrieremønstrene. Christian Scheen, som er rekrutteringssjef i Skanska og leder for fagråd for HR og Kommunikasjon i Byggeringen, har sett på spørreundersøkelsen for 2025 og oppsummerer her hva han ser er spesielt interessant.
- 211 byggingeniører har svart på undersøkelsen, 137 studenter på masternivå og 74 på bachelornivå. Det er 57% økning i antall svar fra i fjor – det er veldig bra!
- Som i fjor, og ikke overraskende veier «interesse for fagområdet» aller mest da de valgte studieretning. Det gjelder både for master 88,3% og bachelor 79,7%, og her er det lite endring fra i fjor. Men, noe vi fra næringslivet synes er viktig er at de tenker det er et «attraktivt arbeidsmarked» og det gjør studentene, det er nest viktigst for dem. Det er også en bra økning i år for master 58,4% mot 53,1% i fjor. Det er enda bedre økning i år for bachelor 48,6% mot 35,8% i fjor. Gledelig å se at studentene vurderer viktigheten av et attraktivt arbeidsmarked enda høyere, og vi tolker det jo slik at de da også anser det mer attraktivt.
- Av 137 masterstudenter har 131 fått seg jobb 95,6%, av de som ikke har fått seg jobb har noen skrevet at de tar seg et friår eller går videre til PhD.
- Av 74 bachelorstudenter har 36 søkt jobb 48,6%, derav har 33 fått jobb 91,7%. Av de 38 som ikke har søkt på jobb 51,4% har 35 søkt seg videre på studier 92,1%.
- Masterstudentene søker seg, som i fjor, aller mest til rådgiverne – minimal nedgang fra i fjor. Gledelig er at vi ser en økning i antall som søker seg til entreprenører 40,7% i år mot 34,6% i fjor. Litt flere søker seg til statlig virksomhet 7,3% i år mot 6,2% i fjor. Færre søker seg til oljebransjen 6,5% i år mot 9,9% i fjor.
- Bachelorstudentene søker seg, som i fjor, aller mest til entreprenører. Det er en kraftig økning i antall som søker seg til entreprenørene 80,6% i år mot 50,9% i fjor. Riktignok også en økning i antall som søker seg til rådgiverne 52,8% i år mot 30,2% i fjor.
- Av de masterstudentene som har svart på undersøkelsen har Norconsult og Multiconsult ansatt flest. For entreprenørene er det langt opp til Norconsult og vi må summere alle som er ansatt i Skanska, Veidekke, AF Gruppen, Backe og HENT for å komme opp i antallet som Norconsult har ansatt.
- Av de bachelorstudentene som har svart på undersøkelsen er det ingen av entreprenørene som utmerker seg, med å ansette mange flere enn de andre, men vi ser at entreprenørene ansetter flere bachelorstudenter enn rådgiverne.
- Det er en trend de siste årene at flere og flere studenter, både master og bachelor, blir rekruttert etter å ha hatt direktekontakt og/eller sommerjobb hos aktuelle virksomhet.
- På spørsmål om hvilke tre faktorer som er viktigst ved valg av arbeidsgiver kommer «arbeidsmiljø» og «gode utviklingsmuligheter» opp som det aller viktigste for både masterstudenter og bachelorstudenter. Det er uendret fra i fjor. For masterstudentene ser vi en markant økning i viktigheten av «gode lønnsbetingelser» sammenlignet med i fjor, også ser det ut til at «god balanse mellom arbeid og fritid» ikke er like viktig i år som det var i fjor. «God ledelse» og «godt omdømme» har blitt enda viktigere i år for både masterstudenter og bachelorstudenter sammenlignet med i fjor. Dette bildet samsvarer godt med Universum-undersøkelsen.
- I fjor så vi en markant forskjell på hva bachelor- og masterstudentene forventer at arbeidsdagen består av som nyutdannet. Bachelorstudentene så i all hovedsak for seg å «jobbe med prosjektarbeid», mens masterstudentene så for seg å «sitte på kontor og i møter». I år har bachelor- og masterstudentene svart tilnærmet likt, eneste store forskjell er at masterstudentene ser for seg mye mer «analysearbeid» enn bachelorstudentene.
- Vi hadde med et nytt spørsmål i år, der vi spurte hva de viktigste/beste arenaer er å møte potensielle arbeidsgivere og bli kjent. Sommerjobb og karrieredager kommer opp som suverent viktigst for både bachelor- og masterstudenter. En fun fact er at sosiale medier kommer desidert nederst, som den minst viktige arenaen, mens derimot virksomhetens hjemmeside kommer høyere opp.
Les resultatene fra undersøkelsene her:
Master
Bachelor